sprängfylld av choklad.

Det vankas midsommarfirande och jag blev ombedd att kirra efterrätten och det gör jag med nöje. Jag gjorde det enkelt för mig och använde mig av ett kladdkakerecept som grund och improviserade utefter det. Resultatet blev tre olika tårtor, en med dulce de leche (karamelliserad mjölk), en fylld av daim och en vanlig och så glasyr och jordgubbar på toppen. Grymt gott!
 
 
Sprängfylld chokladtårta:
4 ägg
4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
5-6 msk kakao
2 dl vetemjöl
170-200 gram smält smör
1 burk med karamelliserad mjölk
Jordgubbar efter smak
 
Glasyr:
2.5 dl grädde
400 g valfri choklad
 
1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Vispa ihop ägg och socker pösigt
3. Blanda ner alla torra ingridienser till en jämn smet
4. Rör ner det smälta smöret
5. Blanda samman allt
6. Häll hälften av smeten i en smord och bröad/kakaoad form
7. Lägg ett lager av den karamelliserade mjölken 
8. Häll på resterande av smeten
9. in i ugnen i ca 30 minuter
10. Ta ut och låt svalna
11. Lägg på ett galler med en bricka under
 
1. Hetta upp grädden
2. Tillsätt hackad choklad
3. Blanda samman till en jämn smet
4. Låt småputtra litegrann
5. Tag från plattan och låt "tjocka" till sig lite.
6. Häll över kakan och låt täcka hela kakan 
7. Garnera med jordgubbar.
8. Ställ kallt och låt stelna i minst 5 timmar - gärna över natten.
 
Ät och njut!











Kom ihåg mig?