Barnen måste få vara barn.

Hur kommer man undan dagens "samhällskrav" på hur man ska se ut? Hörde från ett utav mina fritidsbarn häromdagen att hon tyckte att hon var tjock och att hon inte passade i den tröjan hon hade på sig. Alltså fatta, tjejen i fråga är sju år gammal. Hur kan det blivit så fel? När man är sju år gammal så ska man inte ha en tanke på om man passar i en tröja eller inte och man ska absolut inte ha tankarna om sitt utseende. Inte på ett sånt sätt. Åh, jag blir så ledsen på dagens samhälle. Jag har länge kämpat med mig själv och mitt utseende, och jag gör det fortfarande, men jag är snart 20. Jag är inte en oskyldig liten sjuåring. Vad kan vi göra för att ändra på detta? vart man än vänder blicken ser man bilder på smala tjejer och killar. Fast sanningen är ju som så att dem inte är så smala och vältränade i verkligheten uatn dem är tillfixade i datorn. Lite smalare höfter, mindre lår, snygg rumpa, bort med dubbelhakan och allt vad det är. Visst att reklamkampanjen kanske går bättre om man visar en bild på en vältränad tjej med stora bröst, vad vet jag? men mår samhället bra av det? Nä, det gör det verkligen inte. Barnen, och även äldre, tror ju att det är så man ska se ut. Även på klädesfronten har det gått utför. Idag ska barnen klä sig "sexigt" som 15åringar med nitar, spets och ha tröjor med coola tryck. När jag gick i förskoleklass hade jag varken nitar, spets eller något coolt tryck på min kläder. Möjligtvis bamsetryck då. Vi måste låta barnen få vara barn!
 
 
Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv. - Astrid Lindgren
 
Ha en fin måndag!
KRAM!
 











Kom ihåg mig?