Lussebulletider

Det är lussebulletider så varför inte tipsa om de megagoda saffranssnurrorna jag brukar bjuda på såhär i adventstider? nä, men precis. Vem vill inte baka bullar med smak av saffran, vanilj och vit choklad?
 
Vad behöver jag?
150 g riktigt smör, inget mesigt margarin! 
5 dl mjölk
1 kuvert saffran
50 g jäst
1 dl socker
10-14 dl mjöl
 
Fyllning:
vaniljsmak efter smak
lite socker
smör, massor av smör.
200g vit choklad om man vill lyxa till det.
 
1 ägg
pärlsocker
 
1. Smält smöret och häll sedan i mjölk och saffran, blanda --> ca 37 grader
2. Häll ner mjölkblandningen i den söndersmulade jästen som ligger i en stor bunke.
3. Blanda ner socker och mjöl, blanda till en härlig deg.
4. Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter.
5. Blanda under tiden ihop ca 150 g smör, vaniljsocker, socker. (Även vit choklad om du vill ha det)
 
När degen jäst sig stor och känns lite som en härlig bebismage (true story!) så är det dags att kavla ut den. Då jag glömde ta bild snodde jag (lånade snällt) från Isabel och som ni ser måste man inte använda just en kavel. Flaskor går minst lika bra! Jag hade en glöggflaska igår. Kavla alltså ut den lagom tunn i en rektangulär form.
 
Bred på smörblandingen så den täcker hela ytan och vik ihop hela alltet. Skär sedan i 2cm-strimlor med ett litet snitt i varje. Sämst på att förklara, men en bild säger mer än 1000 ord eller hur är det?
 
Snurra/knyt/kladda sedan ihop till små fina snurror. --> låt jäsa i ca 10 minuter.
 
--> efter jäsning kan du pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker.
 
 Efter 8-10 minuter i en ugn på 225-250 grader kan bullarna se ut såhär.
 
Faktiskt inte särskilt svårt och tänk vad glada personerna kommer bli av att få äta nybakt saffransnurra. Bara bra grejer!
 
Ta hand om dig!











Kom ihåg mig?