grovt fröbröd.

 
Fick tillsut tummen ur och tog tag i brödbakandet och det blev, om jag får säga det själv, väldigt gott och det receptet åker snabbt upp på favoritlistan. Bröd som inte kräver någon jästid är en ytterst bra grej då en typ som jag utan tålamod helst vill ha klart det man bakar för fem minuter sedan och inte om två timmar.
 
Vad behöver man då för att göra detta goda bröd?
2 dl havregryn
3 dl dinkelmjöl
2 dl grahamsmjöl
3 dl frön av olika slag - jag tog min müsliblandning (linfrön, solrosfrön och allbrans) vilket gick lika bra.
2 tsk bikarbonat
1 nypa salt
3 msk honung
1 rivet äpple
4 dl kvarg
lite vatten
 
Hur gör jag?
1. Blanda ihop alla torra ingridienser.
2. Riv ner äpplet och tillsätt honung, kvarg och lite vatten.
3. ströa en brödform och häll/kleta ner degen
4. häll frön över och svish in i ugnen på 200 grader i ca 45 minuter.
5. KLART!
 











Kom ihåg mig?